понеділок, 26 березня 2018 р.

Фантастичні тварини.(6 клас)


Тема. Фантастичні тварини.
Мета: навчати застосовувати здобуті знання та вміння при зображенні фантастичних тварин на прикладах ілюстративного матеріалу; познайомити з творчістю Марії Приймаченко; вчити  створювати власні  асоціативно-образні форми,  досягати їх художньої виразності, розвивати  асоціативно-образне мислення, творчі здібності учнів, фантазію, уяву, креативність; виховувати спостережливість, бажання до творчості.
Тип уроку: урок повідомлення нових знань.
Обладнання, наочність:портрет Марії Приймаченко та  репродукції  її картин «Дика видра птичку схватила», «Звір гуляє», «Загроза війни», «Гороховий звір», «Фантастичний звір», «Дикий чаплун», записи українських народних мелодій.
Матеріали та інструменти: папір для малювання, гуаш, пензлі, ємності з водою, серветки для витирання рук та пензлів.
Хід уроку
І Організаційний  момент
1.     Привітання. Перевірка готовності  учнів до уроку.

ІІ Активізація опорних знань учнів.
1.  Гра «Про жанри загадка, а від вас відгадка».
         Вчитель: Зараз я перевірю, чи були ви уважними на попередніх уроках та як зрозуміли і запам’ятали жанри мистецтва. Приготувались? Будьте уважними.
Якщо бачиш - на картині
Намальована ріка,
Чи то іній на ялинці,
Чи хмаринка здалека,
Чи засніжена рівнина,
Чи вузький провулок наш,
То, звичайно, ця картина
Називається … пейзаж.
Якщо бачиш на картині
Чашку кави на столі,
Чи калач на скатертині,
Чи троянду в кришталі,
Чи якусь яскраву вазу,
Чи смачний великий торт,
         А хоч всі предмети зразу
Знай, це буде … натюрморт.
Якщо бачиш, що з картини
Ніби дивиться на нас
Принц в одежі старовинній,
Чи сучасний верхолаз,
Льотчик, вчений,  балерина,
Чи художник, чи поет,
 Так і знай, що ця картина
Називається … портрет.

Якщо художник  зобразив
Лицарів, що у поході,
Або війни чи стихію,
Що колись була в природі,
Чи принцес і королів,
Воїнів з мечем незвичним,
Жанр цей зветься … історичним.
Смуток, радість і любов –
Художник все відображає,
 І красу людей у праці
Він чудово розкриває.
Все, що діється навкіл,
Відтворить завжди готовий.
Ці роботи потрапляють в жанр,
Що зветься … побутовий.
Ось ти бачиш на картині:
 Вовк з вовчицею сидять,
Лев – цар звірів – у савані
З левенятами  лежать.
Бачиш іншого ти звіра,
Що зовсім нам є незвичний,
Як назвати жанр робіт цих?
 Жанр цей -…анімалістичний.
ІІІ  Мотивація навчальної діяльності учнів
1.     Вправа «Мікрофон»  на тему: «Особливості  анімалістичного жанру».
       Вчитель: - Що таке анімалістичний жанр?
- Що в перекладі   з латинської  означає  animal? «тварина»
- Що є предметом зображення картин анімалістичного жанру? тварини
- Назвіть образи тварин, які стали символами?  Ворон - вісник нещастя; ластів­ка - символ благополуччя; орел - символізує відвагу, муж­ність; голуб - символ миру й любові; соловей - символ весе­лощів, задоволення; ведмідь -уособлює силу; кінь - символізує дружбу; риба - символ родючості, гармонії, духовної сили.
- Де можна побачити ці символи?
Їх можна побачити на рушниках, писанках, витинанках, а також малюнках.
-         Яких тварин ви знаєте?
-         Яких із них можна побачити тільки в зоопарках?
-         А які тварини не живуть ні в наших домівках, ні на вулицях, ні в лісах,ні в полях і навіть у зоопарках?
ІV Вивчення нового матеріалу.
1.     Розповідь вчителя «Життєвий та творчий шлях Марії Приймаченко».
Вчитель: Саме таких фантастичних звірів малювала українська народна художниця,  лауреат Національної премії України ім. Т. Г. Шевченка, одна з найвідоміших українських художниць Марія Оксентіївна Приймаченко.        Народилася вона 30 грудня 1908 в селі Болотня Іванківського району Київської області,  померла 18 серпня 1997 там же. Дитинство Марії Овксентіївни було затьмарене страшною недугою - поліомієлітом. Це зробило її не по-дитячому серйозною й спостережливою, загострило слух і зір.
«Починалося все це так,- згадувала художниця.- Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату…» Кожен приходив подивитися на цю дивину, зроблену руками дівчинки. Хвалили. Сусіди просили і їхні хати прикрасити.
 «Звірина серія» Марії Приймаченко – явище  унікальне і не має аналогів ні у вітчизняному, ні у світовому мистецтві. Сюжетні твори - при усій їхній самобутності мають деяку спільність з народними картинками. А ось фантастичні звірі це витвір уяви художниці. Таких звірів не існує у природі - «Дикий чаплун» - від слова чапати таку назву придумала Примаченко одному із звірів, акцентуючи увагу на його лапах, що здатні продиратися крізьтаємничі хащі життя. Фантастичні звірі Марії Оксентіївни- це і пересторога «Будь проклята війна!», і заклик до дружби, до миру. Укрупнені форми небачених звірів, справжня злива кольорів у поєднанні з орнаментальною розробкою тулуба слугують створенню вражаючого своєю емоційною силою образу. Вступає у дію магія справжнього мистецтва: звірі ніби ворушаться, дихають, ростуть у нас на очах.
Демонстрація  творів  Марії  Приймаченко
За свою творчу діяльність та вагомий внесок у розвиток образотворчого мистецтва Приймаченко М.О. присвоєно  звання  Заслужений діяч мистецтв УРСР та  народна художниця України. 2009 рік за рішенням ЮНЕСКО - визнано роком Марії Приймаченко.
V Практична робота
1.     Інструктаж «Основні правила зображен­ня фантастичних тварин».
Вчитель:Сьогодні ви також фантазуватимете та створюватимете істот, яких не існує насправді. Але для того, щоб ваші роботи були цікавими, зверніть увагу на прийоми, які використовувала відома художниця. Головний персонаж кожного її твору виділяється за розміром та кольором. У її роботах є ще й дрібні зображення квітів, листочків, дерев, орнаментів. Усе це робить картину цікавою, але не заважає спогляданню головного персонажа. А ще Марія Примаченко дуже полюбляла яскраві кольори. Тому її картини виглядають такими веселими, святковими.
2.     Практична робота учнів «Створення образу неіснуючої фантастичної тварини».
VІ Закріплення вивченого матеріалу
-         З творами якої української художниці ви сьогодні познайомилися на уроці?
-         Що відрізняє твори Марії Оксентіївии Приймаченко від творів уже відомих вам художників?
-         Як ви назвали  ваших тварин?
VІІ Підсумок уроку
Загальна оцінка уроку, виставка дитячих робіт.

Матеріали до уроку

Немає коментарів:

Дописати коментар