понеділок, 26 березня 2018 р.

Інтер’єр зорельота. Малюнок інтер’єру зорельота (5 клас)


Тема. Інтер’єр зорельота. Малюнок інтер’єру зорельота
Мета:
закріплювати розуміння учнями поняття «композиція»; продовжувати надавати знання про лінійну перспективу як засіб передавання простору; формувати образне, логічне просторове мислення; розвивати в дітей комбінаторні здібності, навички та вміння передавати простір лінійними засобами; сприяти формуванню вміння аналізувати; навчати міркувати; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, стимулювати розвиток допитливості.
Обладнання: репродукції картин відомих художників, у творах яких чітко виражена лінійна перспектива.
Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, гелієва ручка або чорний фломастер, кольорові олівці.
Основні поняття: «закон перспективи», «лінійна перспектива», «точка сходження».
Тип уроку: комбінований.

Хід уроку
  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань і вмінь
Бесіда
Учитель пропонує учням пригадати основні види перспективної побудови площини картини та можливості, які вони надають художнику.
  1. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя.
Навколишній світ існує у тривимірному просторі, тому труднощі його реального зображення в малюнку чи на картині пов’язані з двовимірністю площини паперу чи полотна. Ще митці Відродження використовували перспективну побудову, щоб передати простір у малюнку.
(Учитель дає учням основні відомості про перспективне передавання простору на площині.)
Застосовуючи теорії перспективи на практиці, слід мати на увазі:
по-перше, предмети, які ми бачимо, зменшуються при віддаленні від точки зору й нарешті зникають. Якщо роздивлятися прямі лінії предметів однакового розміру, то лінії, що розташовані попереду, вважатимуться більшими, ніж віддалені;
по-друге, віддалені паралельні лінії поступово сходяться. Дійсно, коли вони досягають «точки сходу» (тієї точки, де «зникають» предмети), здається, що вони з’єдналися;
й насамперед, потрібно мати на увазі, що форма й поворот одного й того самого предмета залежать від місця знаходження того, хто на нього дивиться. Якщо ми бачимо предмет перед собою, тобто він розташований уздовж площини малюнка, то паралельні лінії залишаються паралельними. Якщо ми бачимо більш, ніж один бік предмета, то лише горизонтальні лінії, що збігаються з рівнем зору, залишаються горизонтальними, решта вважатимуться похилими. (Учитель продовжує пояснення, використовуючи схеми побудови предметів із різною кількістю точок сходу.)
  • Якщо ми дивимося на предмет спереду й бачимо тільки одну його сторону, то точка сходу одна.
  • Якщо ми бачимо кілька сторін предмета, то точок сходу дві.
  • Якщо ми дивимося на предмет згори або знизу (особливо якщо предмет високий) і бачимо декілька його сторін, нам знадобляться три точки сходу.

Закон перспективиправила передавання глибини простору й обємних об’єктів на площині.
Лінійна перспектива – зміна розмірів під час спостерігання об’єктів, які розташовані на різній відстані від глядача. Предмети, що знаходяться далеко від нас, здаються нам меншими, ніж ті, що розташовані близько.
Точка сходження – умовна точка на лінії горизонту, в якій зустрічаються паралельні лінії, що йдуть від спостерігача.
Учитель пропонує учням проаналізувати картини, що передають лінійну перспективу: Л. да Вінчі «Таємна вечеря», І. Рєпін «Не чекали» або інші за власним вибором.
Пояснення вчителя
(Учитель пропонує учням проаналізувати картину Л. да Вінчі «Таємна вечеря». Учитель пропонує учням самостійно проаналізувати ще декілька картин. Для того щоб полегшити засвоєння матеріалу, можна запропонувати учням накласти аркуш кальки на репродукцію картини та, злегка натискаючи, продовжити лінії сходу до точки сходу.)
Зображення внутрішнього простору приміщень – його інтер’єрів – популярний жанр графіки і живопису. Саме в зображенні інтер’єрів художники залишили нам детальні свідчення про моду, побут, посуд, меблі різних часів, а також надали яскраві уявлення про захоплення їх господарів.
Так реалістично малювати інтер’єри художникам допомагають закони перспективи. Згідно з ними візуально здається, що предмети у просторі зменшують свій розмір з віддаленням до лінії горизонту – умовної лінії, що знаходиться на рівні очей та слугує основою для перспективної побудови. Для побудови інтер’єру доцільно застосувати лінійну перспективу.
Часто інтер’єр зображають фронтально – коли видно три стіни приміщення. Тоді фронтальна стіна розміщена посередині, паралельно лінії горизонту.
Ракурс (вигляд) інтер’єру залежить від зміни розміщення горизонту. Тому спочатку художники обирають точку зору на приміщення, визначають лінію горизонту та знаходять на ній точку сходження перспективних ліній. Бокові стіни та лінії, що їх позначають, віддаляючись до лінії горизонту, «сходяться» в цій точці. Коли «каркас» побудований, розпочинається перспективна побудова вікон, дверей, інших деталей інтер’єру. Все, що знаходиться паралельно стінам, підлозі, стелі, також спрямовано в точку сходження. У фронтальній перспективі вертикальні й горизонтальні лінії свій напрямок не змінюють.
Придивись, як змінюється вигляд інтер’єру залежно від розміщення точки сходження – посередині чи збоку.
Лінія також відіграє значну роль у виявленні перспективної побудови. На передньому плані вона жирна, насичена, а з віддаленням стає тоншою, світлішою. Штрих змінюється так само.
  1. Закріплення вивченого матеріалу
Творче завдання
Графітними або кольоровими олівцями намалюй інтер’єр зорельота.
Намалюй  інтер’єр у фронтальному положенні. Намалюй лінію горизонту та познач на ній точку сходження. спочатку проведи до неї лінії, що обмежують стіни, стелю і підлогу. потім так само наміть двері, вікна, світильники на стелі, рисунок підлоги. поступово деталізуй зображення. використовуй різну товщину ліній для виявлення перспективних скорочень. щоб передати розташування світла і тіні на поверхнях, застосуй штрихування.
Індивідуальна робота за творчим завданням
  1. Підсумок уроку
Обговорення учнівських робіт
Під час обговорення виконаних робіт не слід акцентувати увагу учнів на передаванні пропорцій предмета, головне – розуміння законів лінійної перспективи. Учні мають аналізувати роботи своїх товаришів, обґрунтовуючи свою точку зору.
  1. Домашнє завдання
Удома учні за потреби завершують роботу над деталями малюнка.


Немає коментарів:

Дописати коментар